Het maken van een
schilderij zie ik als een Blind Date.
Sleutel tot mijn manier
van werken: improvisatie, ruimteverkenning, transformatie, context,
gelijktijdigheid, intuïtie.
Ik beschouw een schilders
doek als een lege ruimte waar ontmoetingen plaatsvinden. Er kunnen relaties uit
ontstaan maar ook afwijzingen. Welke ruimte neem en geef je?
Improviseren
is een mogelijkheid om de ruimte te verkennen. Mijn
hoofd, een volgelopen vat, heeft nieuwe ruimte nodig om opgeslagen
gevoelservaringen, denkbeelden en buitenpersoonlijke invloeden in een kunstwerk
te gieten.
Improvisatie is vertrouwen
in de intuïtie die op het juiste moment met de juiste handelswijze aan komt
zetten.
werkwijze
Aanvankelijk reageer ik op de handelingsgevolgen van het
schilderen zelf.
Maar zodra een
onbegrijpelijke schoonheid van lijn, vorm of kleur me raakt laat ik het proces
naar het associatieve kantelen. Ook een vorm van intuïtie, is het zoeken in het
beeld naar verschijnselen zoals vormen van pareidolie
of het zien van scènes.
Ik schilder er enigszins
naar toe zelfs. Maar het moet wel raadselachtig (ruimte gevend) blijven. Voor
meerdere uitleggen vatbaar. Alsof het beeld een still
van een transformatie is.
Nieuw werk en de context
De aanleiding voor nieuw
werk kan verschillend zijn.
Nieuw werk maken met een
tentoonstelling in het vooruitzicht kan op meerdere manieren tot nieuw
materiaalgebruik leiden. Als de plek en de context onderzocht kan worden heeft
dat mijn voorkeur. Zo is er na het project
FeMaler (Berlijn 2020) waar ik om praktische redenen met
stucloper ben gaan werken, een heel nieuwe invalshoek in mijn werk ontstaan.
Scenes die in vlekken hele verhalen kunnen oproepen bij mensen, opende voor mij
een deur.
Het werk About the Key
(2021) was het eerstvolgende wat ik na de ervaring met FeMaler
maakte.
Oh, No Plan, So …
Een
andere manier van hoe ik met context omga, is een serie werk (Oh, No Plan, So …) wat ontstaan is uit het idee dat wat er in het
atelier staat te allen tijde ook als materiaal kan worden beschouwd. Dat kunnen
dus ook schilderijen zijn die in het verleden in plannen hebben gepast maar die
daarna werkeloos in het atelier rondhangen. Ik heb ze opnieuw aan het werk
gezet. Dat wat ik aantrof op de doeken liet ik bepalend zijn voor hoe we samen
verder zouden gaan.
Een voorbeeld hiervan
is And The Title Walked Out (2010 2021) en Dress-in dress out (2023)
In
dezelfde periode maakte ik Play me the Sun (uit de
serie: Oh, No Plan, So … )
Teruggrijpend
op improvisatie maar met een concept en compositie als uitgangspunt.
Ik
was nieuwsgierig of er een ander beeld tevoorschijn zou komen als ik vanuit een
leeg doek zou starten. Hiervoor was een strategie nodig die weer ruimte gaf aan
improvisatie en intuïtie. Die ruimte ontdekte ik in het schilderen in lagen.
Ik
begon met de woorden OH NO PLAN SO elk op een eigen doek beeldvullend te
schilderen. De 4 doeken voegde ik samen en door dicht op het doek te werken kon
ik de letters ‘vergeten’ en de vormen anders gaan zien.
Vervolgens
was ik ontevreden met de uitkomst en verschilderde ik
het werk zoals de eerder besproken werkeloze doeken in het atelier.
Dus
met of zonder concept werken is mij om het even. Het idee is de belangrijkste
factor. Gelijktijdig is de weg van de uitvoer is de belangrijkste zoektocht.
Tekenen
Naast het schilderen ben
ik in 2020 begonnen in een teken boek. De reden was wederom praktisch. Ik
verblijf regelmatig in het bos, ver van het atelier.
Het boek (inmiddels 2)
werd het mobiele materiaal en het bos leef en reflectie plek.
De linker pagina is
schrijf ruimte en de rechter pagina is voor tekeningen.
Het schrijvend reflecteren
werd regelmatig onderbroken met de vraag naar hoe de gedachtes te tekenen
zouden zijn. En wat is dat eigenlijk; tekenen? En schrijven?
Inmiddels heeft het
tekenen schrijven en schilderen me ook zelfstandige tekeningen doen maken. Een deel
hiervan maak ik op zwaar papier welk net als de schilderijen uit het verleden,
een leven binnen en buiten het atelier hebben gehad.
Erf 2023
(english version)
I see making a painting as a Blind Date.
Key to my way of working: improvisation, space exploration,
transformation, context, simultaneity, intuition.
I see making a painting as a Blind Date.
Key to my way of working: improvisation, space exploration,
transformation, context, simultaneity, intuition.
I consider a painter's canvas as an empty space where encounters take
place. Relationships can arise from it but also rejections. What space do you give
and take?
Improvising
is an opportunity to explore space. My head, a full vessel, needs new
space to pour stored felt experiences, thought patterns and extra-personal
influences into a work of art.
Improvisation is trusting the intuition that comes up with the right
course of action at the right time.
working method
Initially, I respond to the action consequences of painting itself.
But as soon as an incomprehensible beauty of line, form or colour
touches me, I let the process tilt toward the associative. Also
a form of intuition, is the search in the image for phenomena such as forms of
pareidolia or seeing scenes.
I paint somewhat toward it even. But it must remain enigmatic (giving
space). Open to multiple explanations. As if the image is a still of a
transformation.
New work and the context
The occasion for new work can be different.
Making new work with an exhibition in mind can lead to new use of
materials in several ways. If the place and context can be explored that is my
preference. For example, after the project
FeMaler (Berlin 2020) where I started
working with white cardboard for practical reasons, a whole new angle in my work
emerged. Scenes pop up and can evoke whole stories in peoples minds, this opened a door for me.
The work About the Key (2021) was the next thing I made after the
experience with FeMaler.
Oh, No Plan, So ...
Another way of how I deal with context is a series of works (Oh, No
Plan, So ...)
which originated from the idea that what is stored in the studio can
also be considered material.
Thus, paintings that have fit into plans but then hung idly around in
the studio have been put back to work. I let what I found on the canvases
determine how we would move forward together.
An example of this is And the Title Walked Out (2010 2021).
And in the same period, I made Play me the Sun (from the series: Oh, No
Plan, So ...)
Going back to improvisation but with a concept and composition as a
starting point.
I was curious if a different image would emerge if I started from a
blank canvas. This required a strategy that again gave room for improvisation
and intuition. I discovered that space in painting in layers.
I began by painting the words OH NO PLAN SO each on its own canvas to
fill the picture. I joined the 4 canvases together and by working close to the
canvas I was able to "forget" the letters and see the shapes
differently.
Then I was dissatisfied with the outcome and painted the work like the
previously discussed workless canvases in the studio.
So working with or without a concept is all the
same to me. The idea is the most important factor. Simultaneously, the path of
execution is the main quest.
Drawing
In addition to painting, I started a drawing book in 2020. The reason
was again practical. I regularly stay in the forest, far from the studio.
The book (now 2) became the mobile material and the forest a living and
reflection place.
The left page is writing space and the right page is for drawings.
The writing reflection was frequently interrupted with the question of
how to draw the thoughts. And what is that actually, drawing?
And writing?
This year I also started to make drawings on single papers who have
lived a live inside and outside the studio.
Erf 2023