< terug
naar Brota el pueblo 2025
<
back to Brota el pueblo
2025
Pagina in ontwikkeling
PAGE UNDER CONSTRUCTION
As the work develops the page will grow also
in english
Achtergrond werkproces voor, tijdens en na de tentoonstelling
Andalucía, España
2025
Over de Artresidence met
aansluitend de tentoonstelling Brota el Pueblo
Van 2 tot 30 juni 2025 was ik samen met Maarten Schepers
(beeldend kunstenaar en tevens mijn levenspartner)
als kunst resident bij Arteventura
in de Sierra Aracena y Picos
de Aroche in Spanje.
Aan het eind van die periode heb ik evenals Maarten op de
avond van 28 juni 2025 met lokale en internationale kunstenaars,
kunst interventies in de wijk Puerto Gil van Corteconcepción uitgevoerd. (zie
vorige pagina)
De tentoonstelling was voor aanvang van de residence periode al afgesproken met de organisaties, Arteventura en Hybrid_Arte
Vanuit Nederland had ik hiervoor The 5th Book meegenomen, 2 grote tekeningen:
Inner Moves en Moves inside the dress en 2 schilderingen op stucloper: ‘Weaving’
Ik wist nog niet zeker of dit bruikbaar zou kunnen zijn
daarom zijn er ter plaatse verkenningen gedaan en gesprekken gevoerd over welke
interventies op welke manier relevant zouden kunnen zijn.
Ik was nieuwsgierig naar de werking van de tekeningen en
het boek bij een ontmoeting met deze omgeving,
een ontmoeting met mensen die hier wonen en / of zijn
opgegroeid.
Al langer ben ik bezig met de vraag; Op welke manier kom
ik erachter wat de invloed van je opvoeding,
vorm van onderwijs en je omgeving op je uiteindelijke manier
van werken aan kunst ligt.
En hoe kom ik in mijn werkwijze zo dicht mogelijk bij een
(mijn) verborgen binnenwereld?
Hoe is de reactie hierop en wat vertelt mij dat?
Ik ontwikkelde een intuïtieve manier van schilderen en
later tekenen,
en ik noteer dagelijks wat ik van belang vind in kleine
boekjes.
De notities zijn behalve van persoonlijke aard
afgewisseld met boodschappenlijstjes,
met nieuwe kennis en vormen zo een verzameling van mijn
interessegebieden door de jaren heen.
Ik begon in 2020 in een groter (A4 schets) boek
tekeningen met schrijfsels te combineren.
De tekening riep vragen op en andersom riepen de
schrijfsels tekenhandelingen op.
Ik beschouwde na 3 boeken dat dit zelfstandige werken
zijn die een geheel eigen karakter en ontwikkeling hebben.
Ik toonde het 2e boek in een vitrine en
publiek liet ik tijdens tentoonstellingen in het boek bladeren.
Ondertussen begon ik aan losse tekeningen te werken die
eveneens notities bevatten maar voornamelijk om de ontwikkeling van de tekening
zelf moest gaan.
De uiteindelijke vorm en 1e interpretatie
wilde ik het resultaat laten zijn van onderwerpen die ik tijdens het maken
aanraakte.
Hoe ziet de invloed van die onderwerpen op het
associatieve eruit?
De onderwerpen variëren van geschiedenis en evolutie
gezien door de bril van de huidige verschillende wetenschappers tot openhartige
interviews van kunstenaars over hun leven en levenshouding, tot persoonlijke
ver- en bekenningen.
Wat zijn de consequenties?
Verander ik hierdoor? Verandert mijn kunstenaarschap
hierdoor? Veranderen mijn relaties hierdoor? Verandert mijn leefwijze hierdoor?
Tijdens de art-residence werkte ik
in het 5e boek.
De omgeving was sterk van invloed op de inhoud.
Het gebied in Andalusie; De
Sierra Aracena y Picos de Aroche zou ik in het kort kunnen typeren als een bergachtig
natuurgebied waarin rurale dorpen liggen met bewoners die voor een deel van hun
land leven en aan hun tradities hechten.
De natuur wilde ik al tekenend ‘proeven’ door van
verschillende plekken de rode aarde te verzamelen en daarmee te gaan schilderen
in het boek.
Geluiden en beelden tijdens wandelingen ervaren,
verwerkte ik met een combinatie van inkt, verf, potlood en pigment van aarde.
Tijdens een van mijn verkenningswandelingen door het
gebied waar ik verbleef kwam ik in een processie terecht ter ere van Johannes
de Doper in de wijk Puerto Gill. Een van de huizen
waarlangs de processie ging had in de deuropening een altaar opgesteld met een
schilderij van kind met lam, een boek en bloemen. De processie bestond uit een
wandeling door het dorp en uit handelingen die door de processie gangers eerbiedig werd gevolgd. Bij het huis met het altaar
werd volgens het oude gebruik gestopt en gebeden. Bij andere huizen gezongen
vanaf het balkon.
Hierdoor geïnspireerd heb ik tijdens de tentoonstelling
BROTA EL PUEBLO (de stad ontspruit) ‘The 5th book’
in de kapel gelegd. Hiermee wilde ik een ander element aan de al bekende
kerkelijke rituelen toevoegen. Dit kunst boek legde ik ter uitnodiging om te
bladeren, opengeslagen op de laatst betekende bladzijde tussen 2 rieten waaiers
op een kerkbankje achter in de kerk.
Een andere kunstinterventie in de Ermita
(kapel) van Puerto Gil was de ‘Documenting Notions of Art
while the document awaits to perform
as a dress’,
een 10 meter tekening, teruggevouwen tot een pakket van
ongeveer 1 meter x 25 cm neergelegd in een foedraal van houten latjes op de
achterste midden bank van het kerkje.
Aan deze tekening was ik tijdens de residence
periode begonnen als een volgende stap in mijn verkenning naar mijn verborgen
binnenwereld.
Door op groter formaat te werken dan de boeken wilde ik
mezelf uitdagen om mijn dagelijkse impressies en fascinaties in een groter
gebaar om te zetten.
Dagelijks werkend hieraan wilde ik me ertoe brengen om de
impressies van die dag te gebruiken en om te zetten in een schildering of
tekening met sleutelwoorden.
Hierna rolde ik het papier na droging steeds verder op en
uit (eigenlijk was het van 2 kanten in en uitrollen)
tot het eind en de 2 rollen tot 1 rol weer teruggebracht was.
Zover liet ik het niet komen want halverwege besloot ik
te gaan vouwen.
Het vouwen van het papier kwam als een oplossing voor een
werk proces- als presentatie vraag.
Tijdens het ‘spelen’ met het 10 meter vouwwerk kwam ik
achter de sculpturale mogelijkheden en de daarbij opkomende associaties.
Een van de beelden die het bij mij opriep was een
bruidsjurk met gedrapeerde sleep.
Ik besloot mijn associatie te onderzoeken in de
psychologische en culturele betekenis.
Ik vroeg me af welke verbanden ik intuitief
legde vanuit het opgeroepen beeld ‘Weddingdress’.
Ik legde daarom de tekening uitgevouwen in het
kerkportaal van het katholieke dorp Corteconcepción
en fotografeerde dat.
Ik speelde mijn fascinatie voor bruiden uit mijn
kindertijd na. (Dit zelfonderzoek is tegelijk een onderzoek naar ervaringen van
de ander)
Dit vastleggen, documenteren is een belangrijk aspect
omdat het kunstwerk nooit meer op dezelfde manier vanuit dezelfde intentie,
impuls te zien zal zijn.
Hoe meer je je bewust wordt, hoe meer verbanden je gaat
zien, des te meer je je realiseert dat een kunstwerk maar een keer verschijnt
zoals het verschijnt.
De titel verwijst daarom naar archiveren, naar een
belofte, maar ook naar de activiteit van het documenteren zelf.
De titel is ook een gelegenheidstitel, want onder andere
door de situatie en situering in het kerkje ingegeven.
Het uitvoeren van een performance, het installeren van
een kunstwerk, onverwachte impulsen, improvisatie gebruiken en die ‘vastleggen’
zijn allemaal deel van de betekenis van het immer wordende kunstwerk.
Na de tentoonstelling later in de avond, werd de kerk
gesloten, de niet kerkelijke attributen moesten naar buiten.
De deur ging op slot en het hek ging dicht. Buiten op het
plein feestten de gasten en kunstenaars.
Het gevouwen document heb ik ‘ritueel’ op de trappen voor
de kerk gelegd en uitgevouwen in de volle 10 meter over het plein.
De inhoud kon nu bekeken worden. Enkele bezoekers deden
dat ook, de meesten zaten met elkaar aan de cafe
tafeltjes.
Nu is het werk weer ingevouwen en wordt bewaard tot een
volgende gelegenheid terwijl ondertussen mijn leven en werk verdergaat.
De tekening zal ook verder ‘leven’ in de zin dat er
aanvullingen komen en beschadigingen zullen optreden,
reparaties, en nieuwe notities en schilderingen gemaakt
waarna mogelijk weer een uitstalling / performance en zo ook
weer een volgende ‘documentering’ waarbij ik nieuwsgierig ben naar een nieuwe
interpretatie.
In de kapel tijdens de opening van Brota
el pueblo (Ermita, Puerto Gil)
‘The
5th Book’ en
‘Documenting
Notions of Art while the document awaits to perform as a dress’
na sluiting van de
kapel; het ontvouwen en uitleggen van The Dress
Proces-foto’s van The Dress (werk titel)
Tussen 13 en 28 juni 2025 werkte
ik van 4 kanten aan een papierrol van 1 x 10 meter,
In de studio van Arteventura
performing schulpture in en rond de studio van Arteventura.
Een week
voor de tentoonstelling: ‘Performing THE DRESS’ bij
de gesloten deur van de katholieke kerk van Corteconcepción.
Dit is een andere kerk aan de andere kant van het dorp.
Weaving sounds and
signs into moving traces. Locatie tijdens Brota el pueblo:
bij de oude wasplaatsen (de Lavaderos Puerto Gil)
Materiaal: 5 stroken van ongeveer 50x280cm
vloerbeschermer, wit gecoat karton / beschilderd en
betekend met acrylverf en marker.
2 stroken maakte ik eerder dit jaar in de studio in Den
Haag, de andere 3 in de studio van Arteventura.
De 2 stroken die ik in Den haag maakte zijn geïnspireerd
op soundcomposities van sound componist Pauline Olivieros
en sound-designer José Tomé (Andalusië)
In Arteventura in de midden in
de natuur staande studio, liet ik me tijdens het schilderen leiden door
geluiden en bewegingen van dieren en schreef: The ants know, the butterfly knows.
In mijn Haagse studio liet ik de stroken al golvend over
de wand ‘kruipen’ hiermee uitdrukking gevend aan het naar binnen en naar buiten
stromen van levensbehoeften als geluidsgolven en luchtstromen.
Voor de ‘Brota el pueblo’ art
interventie stelde ik ze als een soort kruipende rupsen op die zich richting lavaderos en water-pomp begeven
(wit gebouwtje, vanwaaruit het water machinaal naar
het dorp wordt gepompt).
Hiermee wil ik voor deze gelegenheid uitdrukking geven
aan de noodzakelijke aantrekkingskracht van water, op alles wat leeft.
Foto’s:
detail studio Den haag: wandsculptuur
Enkele try-outs van de ‘Weaving’ stroken
Tijdens de opening van Brota el
pueblo stak er een sterke wind op.
De stroken begonnen te bewegen en zo verplaatsten ze zich
gedurende ongeveer een uur.
Daarna ging de wind weer liggen en waren de kunstwerken
niet van richting maar wel van vorm en plaats veranderd.
Moves
inside the dress en Inner
Moves (fears and care around giving birth)
Inner
moves
( fears and care around giving birth)
Locatie: De kapel San Juan. (r.)
Buitenmuur installatie van tekeningen
Maat: 178x122cm
Materiaal: kleurpotlood, acryl, marker op stucloper
De titel kan net als de ontvangst van het werk veranderen,
afhankelijk van locatie en context. Inner moves op een buitenmuur van een kerk kan
naar het binnen van de kerk ( en alles waar een kerk
voor kan staan) verwijzen en tegelijk naar het innerlijk van een persoon.
Inner moves heeft nog een andere titel ‘Christien’ dat
refereert aan het boek Beladen Huis van Christien Brinkgreve. Deze titel heb ik voor Brota el pueblo niet gebruikt omdat de context hier niet om
vroeg. Het boek van Brinkgreve gaat over haar
persoonlijke terugblik op een ongelijke relatie na de dood van haar man welk in
vergelijk met haar publieke leven in schril contrast staat. In de tekening heb
ik al tekenend onderzocht hoe ik zelf het verhaal (via een geluisterd interview
met de schrijfster) van Christien Brinkgreve
onderging. Notities uit het interview verwerkte ik in de tekening. Een
duidelijk te herkennen bezem of borstel schilderde ik binnen het getekende
wezen om een innerlijke schoonmaak uit te beelden. Zie ook deel 1 van dit
verslag.
De werkwijze staat eigenlijk weer geheel los van de verschillende
titels. Deze zijn achteraf aan het werk gegeven.
Het tekenen zelf gebeurt op een improvisorische
wijze en de tekening ontwikkelt zich door het maken van intuitieve
beeldende keuzes.
De grootte van het vel papier is van invloed op de manier
van werken en andersom. Door de ‘fijne’ en ‘kleine’ beweging van het tekenen
met potlood af te wisselen met het grotere schildergebaar maak ik andere keuzes
dan als dit niet in combinatie zou zijn ontstaan. Inzoomen en uitzoomen in
afwisseling is een samenspel wat tot het uiteindelijke beeld heeft geleid.
Moves inside the Dress
Locatie: De kapel San Juan. (l) Buitenmuur installatie
Maat: 178x122cm
Materiaal: kleurpotlood, acryl, marker op stucloper
De titel is
intuitief associatief gekozen nadat ik wist dat ik
zou gaan werken bij Arteventura in Andalusië, het
gebied waar ook de flamengo vandaan komt.
Al langer leeft bij mij de vraag naar de betekenis van
kleding en kledingkeus gedurende mijn leven. Niet eerder heb ik dit als
onderwerp gepresenteerd.
Hier in Corteconcepción werd
het me duidelijker. Het leven uit zich hier traditioneler en uitbundiger
tijdens traditionele feesten, ook in de kleding. Vrouwen dragen luchtige lange
jurken, Een priester loopt in kazuivel door het dorp
tijdens processies. Vrouwen met wapperende waaiers lopen mee in lange kleurige
jurken. Kinderen zijn in witte lange wijde jurken de begeleiders van de
priester. Dit fascineerde mij als kind altijd enorm. De getekende
sprookjesfiguren van Walt Disney wakkerde dit nog eens extra aan. Vanwaar die
fascinatie? Door mijn eigen associaties tijdens het tekenen uit te tekenen wil
ik meer zicht krijgen op de mechanismes hierachter.
Foto’s:
Details Inner
moves.
Details: Moves inside
the dress
This page will be updated soon.