www.ellenrodenberg.nl

map

< terug naar Brota el pueblo 2025

< back to Brota el pueblo 2025

Pagina in ontwikkeling

PAGE UNDER CONSTRUCTION

As the work develops the page will grow also in english

 

 

Achtergrond werkproces voor, tijdens en na de tentoonstelling

 

 

Afbeelding met tekst, rif, grafische vormgeving, schermopname

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.           Afbeelding met tekst, Lettertype, schermopname, poster

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist. Andalucía, España 2025

 

 

Over de Artresidence met aansluitend de tentoonstelling Brota el Pueblo

Van 2 tot 30 juni 2025 was ik samen met Maarten Schepers (beeldend kunstenaar en tevens mijn levenspartner)

als kunst resident bij Arteventura in de Sierra Aracena y Picos de Aroche in Spanje.

Aan het eind van die periode heb ik evenals Maarten op de avond van 28 juni 2025 met lokale en internationale kunstenaars,

kunst interventies in de wijk Puerto Gil van Corteconcepción uitgevoerd. (zie vorige pagina)

De tentoonstelling was voor aanvang van de residence periode al afgesproken met de organisaties, Arteventura en Hybrid_Arte 

Vanuit Nederland had ik hiervoor The 5th Book meegenomen, 2 grote tekeningen:

Inner Moves en Moves inside the dress en 2 schilderingen op stucloper: ‘Weaving

Ik wist nog niet zeker of dit bruikbaar zou kunnen zijn daarom zijn er ter plaatse verkenningen gedaan en gesprekken gevoerd over welke interventies op welke manier relevant zouden kunnen zijn.

 

Ik was nieuwsgierig naar de werking van de tekeningen en het boek bij een ontmoeting met deze omgeving,

een ontmoeting met mensen die hier wonen en / of zijn opgegroeid.

 

Al langer ben ik bezig met de vraag; Op welke manier kom ik erachter wat de invloed van je opvoeding,

vorm van onderwijs en je omgeving op je uiteindelijke manier van werken aan kunst ligt.

En hoe kom ik in mijn werkwijze zo dicht mogelijk bij een (mijn) verborgen binnenwereld?

Hoe is de reactie hierop en wat vertelt mij dat?

Ik ontwikkelde een intuïtieve manier van schilderen en later tekenen,

en ik noteer dagelijks wat ik van belang vind in kleine boekjes.

De notities zijn behalve van persoonlijke aard afgewisseld met boodschappenlijstjes,

met nieuwe kennis en vormen zo een verzameling van mijn interessegebieden door de jaren heen.

 

Ik begon in 2020 in een groter (A4 schets) boek tekeningen met schrijfsels te combineren.

De tekening riep vragen op en andersom riepen de schrijfsels tekenhandelingen op.

Ik beschouwde na 3 boeken dat dit zelfstandige werken zijn die een geheel eigen karakter en ontwikkeling hebben.

Ik toonde het 2e boek in een vitrine en publiek liet ik tijdens tentoonstellingen in het boek bladeren.

 

Ondertussen begon ik aan losse tekeningen te werken die eveneens notities bevatten maar voornamelijk om de ontwikkeling van de tekening zelf moest gaan.

De uiteindelijke vorm en 1e interpretatie wilde ik het resultaat laten zijn van onderwerpen die ik tijdens het maken aanraakte.

Hoe ziet de invloed van die onderwerpen op het associatieve eruit?

De onderwerpen variëren van geschiedenis en evolutie gezien door de bril van de huidige verschillende wetenschappers tot openhartige interviews van kunstenaars over hun leven en levenshouding, tot persoonlijke ver- en bekenningen.

Wat zijn de consequenties? 

Verander ik hierdoor? Verandert mijn kunstenaarschap hierdoor? Veranderen mijn relaties hierdoor? Verandert mijn leefwijze hierdoor?

 

Tijdens de art-residence werkte ik in het 5e boek.

De omgeving was sterk van invloed op de inhoud.

Het gebied in Andalusie; De Sierra Aracena y Picos de Aroche zou ik in het kort kunnen typeren als een bergachtig natuurgebied waarin rurale dorpen liggen met bewoners die voor een deel van hun land leven en aan hun tradities hechten.

De natuur wilde ik al tekenend ‘proeven’ door van verschillende plekken de rode aarde te verzamelen en daarmee te gaan schilderen in het boek.

Geluiden en beelden tijdens wandelingen ervaren, verwerkte ik met een combinatie van inkt, verf, potlood en pigment van aarde.

Tijdens een van mijn verkenningswandelingen door het gebied waar ik verbleef kwam ik in een processie terecht ter ere van Johannes de Doper in de wijk Puerto Gill. Een van de huizen waarlangs de processie ging had in de deuropening een altaar opgesteld met een schilderij van kind met lam, een boek en bloemen. De processie bestond uit een wandeling door het dorp en uit handelingen die door de processie gangers eerbiedig werd gevolgd. Bij het huis met het altaar werd volgens het oude gebruik gestopt en gebeden. Bij andere huizen gezongen vanaf het balkon.

Hierdoor geïnspireerd heb ik tijdens de tentoonstelling BROTA EL PUEBLO (de stad ontspruit) ‘The 5th book in de kapel gelegd. Hiermee wilde ik een ander element aan de al bekende kerkelijke rituelen toevoegen. Dit kunst boek legde ik ter uitnodiging om te bladeren, opengeslagen op de laatst betekende bladzijde tussen 2 rieten waaiers op een kerkbankje achter in de kerk.

 

Een andere kunstinterventie in de Ermita (kapel) van Puerto Gil was de Documenting Notions of Art while the document awaits to perform as a dress’,

een 10 meter tekening, teruggevouwen tot een pakket van ongeveer 1 meter x 25 cm neergelegd in een foedraal van houten latjes op de achterste midden bank van het kerkje.

Aan deze tekening was ik tijdens de residence periode begonnen als een volgende stap in mijn verkenning naar mijn verborgen binnenwereld.

Door op groter formaat te werken dan de boeken wilde ik mezelf uitdagen om mijn dagelijkse impressies en fascinaties in een groter gebaar om te zetten.

Dagelijks werkend hieraan wilde ik me ertoe brengen om de impressies van die dag te gebruiken en om te zetten in een schildering of tekening met sleutelwoorden.

Hierna rolde ik het papier na droging steeds verder op en uit (eigenlijk was het van 2 kanten in en uitrollen) tot het eind en de 2 rollen tot 1 rol weer teruggebracht was.

Zover liet ik het niet komen want halverwege besloot ik te gaan vouwen.

 

Het vouwen van het papier kwam als een oplossing voor een werk proces- als presentatie vraag.

Tijdens het ‘spelen’ met het 10 meter vouwwerk kwam ik achter de sculpturale mogelijkheden en de daarbij opkomende associaties.

Een van de beelden die het bij mij opriep was een bruidsjurk met gedrapeerde sleep.

 

Ik besloot mijn associatie te onderzoeken in de psychologische en culturele betekenis.

Ik vroeg me af welke verbanden ik intuitief legde vanuit het opgeroepen beeld ‘Weddingdress’.

Ik legde daarom de tekening uitgevouwen in het kerkportaal van het katholieke dorp Corteconcepción en fotografeerde dat. 

Ik speelde mijn fascinatie voor bruiden uit mijn kindertijd na. (Dit zelfonderzoek is tegelijk een onderzoek naar ervaringen van de ander)

 

Dit vastleggen, documenteren is een belangrijk aspect omdat het kunstwerk nooit meer op dezelfde manier vanuit dezelfde intentie, impuls te zien zal zijn.

Hoe meer je je bewust wordt, hoe meer verbanden je gaat zien, des te meer je je realiseert dat een kunstwerk maar een keer verschijnt zoals het verschijnt.

De titel verwijst daarom naar archiveren, naar een belofte, maar ook naar de activiteit van het documenteren zelf.

De titel is ook een gelegenheidstitel, want onder andere door de situatie en situering in het kerkje ingegeven.

Het uitvoeren van een performance, het installeren van een kunstwerk, onverwachte impulsen, improvisatie gebruiken en die ‘vastleggen’ zijn allemaal deel van de betekenis van het immer wordende kunstwerk.

 

Na de tentoonstelling later in de avond, werd de kerk gesloten, de niet kerkelijke attributen moesten naar buiten.

De deur ging op slot en het hek ging dicht. Buiten op het plein feestten de gasten en kunstenaars.

Het gevouwen document heb ik ‘ritueel’ op de trappen voor de kerk gelegd en uitgevouwen in de volle 10 meter over het plein.

De inhoud kon nu bekeken worden. Enkele bezoekers deden dat ook, de meesten zaten met elkaar aan de cafe tafeltjes.

Nu is het werk weer ingevouwen en wordt bewaard tot een volgende gelegenheid terwijl ondertussen mijn leven en werk verdergaat.

De tekening zal ook verder ‘leven’ in de zin dat er aanvullingen komen en beschadigingen zullen optreden,

reparaties, en nieuwe notities en schilderingen gemaakt

waarna mogelijk weer een uitstalling / performance en zo ook weer een volgende ‘documentering  waarbij ik nieuwsgierig ben naar een nieuwe interpretatie.

 

 

 

Foto’s:

In de kapel tijdens de opening van Brota el pueblo (Ermita, Puerto Gil)

 ‘The 5th Book’ en

‘Documenting Notions of Art while the document awaits to perform as a dress’

 

Afbeelding met persoon, kleding, overdekt, kunst

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.  Afbeelding met overdekt, muur, interieurontwerp, stoel

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.  Afbeelding met overdekt, muur, tafel, vloer

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.  Afbeelding met kleding, persoon, gebouw, buitenshuis

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

 

  Afbeelding met meubels, kapel, overdekt, gebedsplaats

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

 

Afbeelding met kleding, person, schoeisel, grond

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist. na sluiting van de kapel; het ontvouwen en uitleggen van The Dress

 

 

 

Proces-foto’s van The Dress (werk titel)

Tussen 13 en 28 juni 2025 werkte ik van 4 kanten aan een papierrol van 1 x 10 meter,

In de studio van Arteventura

 

Afbeelding met Kinderkunst, tekening, kunst, verven

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

 

Afbeelding met Kinderkunst, meubels, kunst, tekening

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

 

Afbeelding met Kinderkunst, tekening, kunst, illustratie

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

 

Afbeelding met buitenshuis, plant, grond, boom

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.  Afbeelding met Kinderkunst, kunst, grond

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist. 

Afbeelding met verven, kunst, tekst, grond

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

performing schulpture in en rond de studio van Arteventura.

 

 

 

Afbeelding met buitenshuis, hemel, plant, gebouw

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.    Afbeelding met buitenshuis, gebouw, grond, plant

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

Een week voor de tentoonstelling: ‘Performing THE DRESS’ bij de gesloten deur van de katholieke kerk van Corteconcepción. Dit is een andere kerk aan de andere kant van het dorp.

 

 

 

 

 

Weaving sounds and signs into moving traces. Locatie tijdens Brota el pueblo: bij de oude wasplaatsen (de Lavaderos Puerto Gil)

Materiaal: 5 stroken van ongeveer 50x280cm vloerbeschermer, wit gecoat karton / beschilderd en betekend met acrylverf en marker.

 

2 stroken maakte ik eerder dit jaar in de studio in Den Haag, de andere 3 in de studio van Arteventura.

De 2 stroken die ik in Den haag maakte zijn geïnspireerd op soundcomposities van sound componist Pauline Olivieros en sound-designer José Tomé (Andalusië)

In Arteventura in de midden in de natuur staande studio, liet ik me tijdens het schilderen leiden door geluiden en bewegingen van dieren en schreef:  The ants know, the butterfly knows.

In mijn Haagse studio liet ik de stroken al golvend over de wand ‘kruipen’ hiermee uitdrukking gevend aan het naar binnen en naar buiten stromen van levensbehoeften als geluidsgolven en luchtstromen.

 

Voor de ‘Brota el pueblo’ art interventie stelde ik ze als een soort kruipende rupsen op die zich richting lavaderos en water-pomp begeven (wit gebouwtje, vanwaaruit het water machinaal naar het dorp wordt gepompt).

Hiermee wil ik voor deze gelegenheid uitdrukking geven aan de noodzakelijke aantrekkingskracht van water, op alles wat leeft.

 

Foto’s:

Afbeelding met verven, Kinderkunst, tekening, kunst

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.    Afbeelding met verven, tekening, schets, Moderne kunst

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.  Afbeelding met schets, tekening, verven, illustratie

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.   detail studio Den haag: wandsculptuur

Afbeelding met hemel, buitenshuis, gebouw, grond

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.    Afbeelding met buitenshuis, grond, boom, straat

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist. Enkele try-outs van de ‘Weaving’ stroken

 

Afbeelding met buitenshuis, hemel, grond, huis

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.   Afbeelding met buitenshuis, hemel, grond, gebouw

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

Tijdens de opening van Brota el pueblo stak er een sterke wind op.

De stroken begonnen te bewegen en zo verplaatsten ze zich gedurende ongeveer een uur.

Daarna ging de wind weer liggen en waren de kunstwerken niet van richting maar wel van vorm en plaats veranderd.

 

Afbeelding met buitenshuis, grond, hemel, gebouw

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afbeelding met buitenshuis, hemel, kerk, raam

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

 

Moves inside the dress  en Inner Moves (fears and care around giving birth)

Inner moves ( fears and care around giving birth)

Locatie: De kapel San Juan. (r.) Buitenmuur installatie van tekeningen

Maat: 178x122cm

Materiaal: kleurpotlood, acryl, marker op stucloper

 

De titel kan net als de ontvangst van het werk veranderen, afhankelijk van locatie en context. Inner moves op een buitenmuur van een kerk kan naar het binnen van de kerk ( en alles waar een kerk voor kan staan) verwijzen en tegelijk naar het innerlijk van een persoon.

 

Inner moves heeft nog een andere titel ‘Christien’ dat refereert aan het boek Beladen Huis van Christien Brinkgreve. Deze titel heb ik voor Brota el pueblo niet gebruikt omdat de context hier niet om vroeg. Het boek van Brinkgreve  gaat over haar persoonlijke terugblik op een ongelijke relatie na de dood van haar man welk in vergelijk met haar publieke leven in schril contrast staat. In de tekening heb ik al tekenend onderzocht hoe ik zelf het verhaal (via een geluisterd interview met de schrijfster) van Christien Brinkgreve onderging. Notities uit het interview verwerkte ik in de tekening. Een duidelijk te herkennen bezem of borstel schilderde ik binnen het getekende wezen om een innerlijke schoonmaak uit te beelden. Zie ook deel 1 van dit verslag.

 

De werkwijze staat eigenlijk weer geheel los van de verschillende titels. Deze zijn achteraf aan het werk gegeven.

Het tekenen zelf gebeurt op een improvisorische wijze en de tekening ontwikkelt zich door het maken van intuitieve beeldende keuzes.

De grootte van het vel papier is van invloed op de manier van werken en andersom. Door de ‘fijne’ en ‘kleine’ beweging van het tekenen met potlood af te wisselen met het grotere schildergebaar maak ik andere keuzes dan als dit niet in combinatie zou zijn ontstaan. Inzoomen en uitzoomen in afwisseling is een samenspel wat tot het uiteindelijke beeld heeft geleid.

 

Moves inside the Dress

Locatie: De kapel San Juan. (l) Buitenmuur installatie

Maat: 178x122cm

Materiaal: kleurpotlood, acryl, marker op stucloper

 

De titel is intuitief associatief gekozen nadat ik wist dat ik zou gaan werken bij Arteventura in Andalusië, het gebied waar ook de flamengo vandaan komt.

Al langer leeft bij mij de vraag naar de betekenis van kleding en kledingkeus gedurende mijn leven. Niet eerder heb ik dit als onderwerp gepresenteerd.

Hier in Corteconcepción werd het me duidelijker. Het leven uit zich hier traditioneler en uitbundiger tijdens traditionele feesten, ook in de kleding. Vrouwen dragen luchtige lange jurken, Een priester loopt in kazuivel door het dorp tijdens processies. Vrouwen met wapperende waaiers lopen mee in lange kleurige jurken. Kinderen zijn in witte lange wijde jurken de begeleiders van de priester. Dit fascineerde mij als kind altijd enorm. De getekende sprookjesfiguren van Walt Disney wakkerde dit nog eens extra aan. Vanwaar die fascinatie? Door mijn eigen associaties tijdens het tekenen uit te tekenen wil ik meer zicht krijgen op de mechanismes hierachter.

 

 

Foto’s:

 

Afbeelding met buitenshuis, hemel, kerk, raam

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.  Afbeelding met buitenshuis, hemel, gebouw, grond

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist. 

Afbeelding met verven, tekening, Schilderverf, Moderne kunst

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

 

Afbeelding met verven, tekening, kunst, Moderne kunst

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

Details Inner moves.

 

 

 

Afbeelding met verven, tekening, Schilderverf, Moderne kunst

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

 

Afbeelding met verven, tekening, Moderne kunst, kunst

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

Details: Moves inside the dress

 

 

This page will be updated soon.